Poradnik
Porada
Audi A4 2.0 TFSI Quattro, które Pan posiada oryginalnie wychodzi na oponach w rozmiarze 215/55 R 16 93Y. Rozmiar opon letnich 235/45 R 17 94Y jest opcją. Niewątpliwie testy opon mogą pomóc nam w doborze najlepszego ogumienia do samochodu. Niemniej jednak należy pamiętać, iż metodologia testów przeprowadzanych przez różne organizacje europejskie oraz gazety jest często bardzo różna. Ta sama opona potrafi wygrać w teście jako "Szczególnie rekomendowana" a w innym wypaść o wiele słabiej. Chcąc wyposażyć nasz samochód w najlepsze ogumienie powinniśmy wybierać produkty markowe znanych z jakości producentów opon. Warto wydać trochę więcej pieniędzy, aby uniknąć niespodziewanych i niebezpiecznych sytuacji na drodze. Audi A4 2.0 TFSI Quattro jest samochodem seryjnie wyposażonym w układ ABS. Opony, których bieżnik nie jest wystarczająco sztywny i stabilny mogą powodować przekłamania urządzeń elektronicznych dbających o to, aby samochód nie zrywał przyczepności przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni (ASR) ani nie włączał niepotrzebnie układu ABS w przypadku hamowania. Możemy uniknąć podobnych sytuacji zaopatrując się w opony, które posiadają trójwymiarowe lamele np. BDS lub VTS. Bardzo ważnym elementem w oponach zimowych jest ilość lamelek tj. nacięć widocznych na bieżniku. Większa ilość lamel w oponie zapewnia uzyskanie większej ilości krawędzi, które pomagają oponie w szybszym ruszaniu i wyhamowaniu na ubitym śniegu oraz mokrej nawierzchni. Trójwymiarowy kształt lamel oraz ich zmienna geometria (VG: Variable Geometry to zmieniający się kształt lameli w miarę zużywania się bieżnika) sprawiają, że wysokość bieżnika opon zaopatrzonych w lamele trójwymiarowe może wynosić nawet 9 mm w przypadku opon zimowych do samochodów osobowych. Klocek bieżnika pomimo dużego ponacinania w dalszym ciągu pozostaje stabilny dzięki samoblokowaniu się lamet, co ma bezpośrednie przełożenie na przebieg opony, który może dzięki temu ulec zwiększeniu (w przypadku opony Michelin Pilot Alpin PA2, przebieg ten może być większy o 25% w porównaniu do średniej opon konkurencyjnych z tego samego segmentu, co zostało potwierdzone przez centrum testów ADAC w 2004 roku). Zastosowanie lamel trójwymiarowych sprawia, iż bieżnik opony przylega do podłoża bardziej równomiernie większą powierzchnia styku tj. więcej gumy w kontakcie z nawierzchnia drogi wpływa na skrócenie drogi hamowania na nawierzchni śliskiej (oblodzonej) i mokrej przy niskich temperaturach. Usztywnienie klocków w bieżniku sprawia również że tego typu opony zimowe bardzo dobrze radzą sobie na nawierzchniach suchych. Dariusz Walisiak